تحقیقات طراحی برای DESIGN VISION از روشهای متنوعی استفاده میکند، از جمله تحقیقات میدانی در نقاط مختلف جهان، مشاهدات نقطه ثابت در شهرهایی که مرکز خلاقیت در آن مستقر است، تحقیقات رومیزی و مردمنگاری (*1)، محصول و خدمات کاربر. نظرسنجی، مصاحبه عمیق با کارشناسان.
این داستان ها در یک گزارش سالانه با عنوان بینش DESIGN VISION گرد هم می آیند.
مرکز خلاقیت از سال 2018 گزارشی را برای توزیع و انتشار اطلاعات در داخل گروه منتشر کرده است. گزارش ها به همراه یافته های اضافی در این وب سایت موجود است.
با نگاه به آینده:
گسترش دامنه
طراحی از طریق
چشم انداز طراحی
نمونه دیگری از DESIGN VISION در عمل پروژه CMF Framework است که راهنمایی برای جهت طراحی آینده با توجه به CMF (رنگ، متریال و پایان) ارائه می دهد.
(*1) قوم نگاری: در انسان شناسی فرهنگی، مردم نگاری روشی است برای جا دادن خود در فرهنگ دیگری برای درک رفتار، عقاید و زمینه فرهنگی مردمی که در آنجا زندگی می کنند به شیوه ای جامع. در سالهای اخیر، کسبوکارها از قومنگاری به عنوان یک روش نظرسنجی (از طریق نظرسنجیهای رفتاری) برای درک مصرفکنندگان استفاده کردهاند.
یکی از آنها “Affinity in Autonomy” است، یک تاسیسات فناوری رباتیک که در هفته طراحی میلان، بزرگترین نمایشگاه طراحی جهان، در میلان ایتالیا ارائه شد. این پروژه داستان هایی از DESIGN VISION را از طریق یک چشم انداز منحصر به فرد ایجاد کرد تا یک نمایشگاه تعاملی ایجاد کند که رابطه همزیستی جدید بین انسان و رباتیک را بیان می کند.
در حالی که فعالیت های DESIGN VISION بر روی تحقیقات طراحی متمرکز است، مؤلفه تحقیق تنها یک بعد از تلاش است. سوال کلیدی این است که چگونه می توان چشم انداز حاصل از تحقیق طراحی را در نظر گرفت و آن را به اقدام ملموس تبدیل کرد. طراحان باید داستان هایی را که ساخته اند از تجربیات خود بگیرند و آنها را به محصولات، خدمات و ارتباطات جدید تبدیل کنند.
با استفاده از این روش ها، طراحان به درک مستقیمی از آنچه در جهان امروز می گذرد، می رسند. سپس اکتشافات و بینش های شخصی خود را با بقیه اعضای پروژه به اشتراک می گذارند. در ویژگیای که برای تحقیقات طراحی منحصربهفرد است، بینشهایی که به ارزشهای عاطفی انسان جذاب هستند، بیشتر مورد توجه قرار میگیرند. این باعث ایجاد همدلی و درک عمیق تری از زمینه های فردی می شود.
* عکس های کارگاه ها و ارائه در این مقاله بود
قبل از همه گیری COVID-19 گرفته شده است.
تحقیقات و کارگاه های آموزشی سال 2020 به صورت آنلاین انجام شد
در پرتو همه گیری
منبع: https://www.sony.com/en/SonyInfo/design/stories/designvision/index.html
DESIGN VISION فراتر از زمینه های سنتی است که افراد ممکن است با کلمه “طراحی” مرتبط باشند. طراحان در مرکز خلاق، تحقیقات طراحی را در طیف وسیعی از زوایای مختلف، از گرایشهای اجتماعی گرفته تا مفاهیم و رفتارها، توسعه بینشهایی که به فعالیتهای طراحی آینده اطلاعرسانی میکند، انجام میدهند.
بر اساس یافته های حاصل از تحقیق طراحی، روندهای اجتماعی، اعم از جهانی و منطقه ای، تحلیل می شوند. از طریق کارگاهها و بحثها، روندها در مجموعهای از داستانها ترکیب میشوند که سونی چگونه باید عمل کند و چه ارزشی باید ارائه دهد.
Creative Cetner بر انتقال نتایج DESIGN VISION در گروه سونی در قالب گزارش ها و ارائه ها متمرکز است. این یک ابتکار بیسابقه برای سونی است، جایی که طراحان درگیر در تحقیقات طراحی در افزایش آگاهی کارکنان گروه سونی از عملکردهای مختلف در بخشها و سازمانها مشارکت داشتهاند.
تحقیقات طراحی با روش های تحقیق مرسوم مانند تحقیقات بازاریابی از بسیاری جهات متفاوت است. با DESIGN VISION، هدف این است که از نقطه نظر مرکز خلاق به عنوان یک سازمان داخلی استفاده کنید. برخلاف اکثر روشهای تحقیقاتی که بر شرایط بازار خارج از شرکت تمرکز میکنند، DESIGN VISION سیاستهای مدیریت سونی، جهتگیری تحقیق و توسعه، استراتژی کسبوکار، استراتژی برند و سایر سیاستهای داخلی را در تفسیر بینشهای خود میسنجید. این امر درک جامع تری از رابطه بین روندهای داخلی و خارجی را تسهیل می کند، که سپس می تواند به سمت ایجاد یک چشم انداز جدید هدایت شود.