پورتال گروه سونی – پلتفرم اسباب بازی toio™ | داستان ها
تصویر اصلی، نشان دادن چیزهایی مانند قیچی، چسب، و بلوکهایی که در اطراف کاربر جوان با حلقه toio در دست آویزان شدهاند، تماماً در مورد لحظه «یورکا» است – آن احساسی که وقتی چیزها را کنار هم میچینید و یک خلاقیت واقعی را به وجود میآورید. برای تکمیل این تصویر از خلاقیت در خانه، تیم پروژه تصمیم گرفت فضای تجربه toio را کمتر خودنمایی کند و بیشتر یادآور اتاق یک کودک معمولی باشد. طراحان با قرار دادن صنایع دستی روی میزهای بیضوی ساخته شده از چوب گرم و دلپذیر و پوشاندن قفسه با اسباببازیها، فضای اتاق مانندی را ایجاد کردند که هم بر واقعیت مفهوم toio تأکید میکرد و هم بر توانایی سیستم در برانگیختن تخیل کودکان تأکید میکرد. شکل بیضی شکل فضای رویداد خود با همان رنگهای اولیه همراه است، و این ایده را برجسته میکند که تجربه toio در یک توالی بیپایان از بازی و الهام ادامه مییابد – جهانبینی که به وضوح بچههای رویداد را طلسم کرده بود.
آن را بردار و عجله کشف را احساس کنید
برای نامگذاری محصول، تیم پروژه عنصر «اسباببازی جان میگیرد» – یک سبک نوآورانه از بازی – و شکل دایرهای «O» از حلقه متمایز کنترلکننده را با هم ترکیب کردند تا نامی مناسب ایجاد کنند که منعکسکننده باشد. هویت محصول: toio. طراحی بصری سیستم نیز لوگو را نشان میدهد که ظاهری ساده و منسجم را نشان میدهد. قطعه نهایی طرح رنگ بود. تیم با دیدن اینکه چگونه شادی toio از قدرت تخیل کودکان ناشی میشود، انتخاب کردند. رنگ آبی آسمانی برای رنگ برند toio که پالت باز خلاقیت را تداعی کند، آسمان آبی بدون ابر و بیکران برای کودکان تا ایدههای خود را زنده کنند.
به عقیده طراحان، اگر میتوانستید به جای استفاده از دو دست، از کنترلر با یک دست استفاده کنید، کنترلر هویت سردتری پیدا میکرد. برای اینکه این امکان را فراهم کنند، یک دایره حرکتی نصب کردند و دکمه ها را به صورت متقارن در دو طرف حلقه قرار دادند. علاوه بر این که کنترلر کاملاً دوسویه است، بهینه سازی های تیم همچنین به کاربران این امکان را می دهد که از آن با یک دست، با دو دست یا حتی چرخاندن آن استفاده کنند. طراحان همچنین یک سنسور شتاب داخلی اضافه کردند که کنترل را به خودی خود بخشی هیجانانگیزتر و آزادکنندهتر از تجربه میکند. به حرکت مکعب ها ادامه می دهیم. همه چیز در مورد گنجاندن کنترلر در فرآیند تخیل است: کودکان راه هایی را برای استفاده از آن در حین بازی کشف می کنند و تجربه خلاقانه تری را ایجاد می کنند.
اجازه دادن به بازی در مرکز صحنه
مفهوم فراگیر «واقعی» نسبت به «مجازی» در انیمیشن لوگو نیز نقش بسته است. بهجای استفاده از صداهای دیجیتال برای ملودی، تیم تصمیم گرفت موسیقی را بر اساس آهنگهای زیلوفون و دیگر موتیفهای سازهای کوبهای برای تطابق با جهانبینی واقعی و ارگانیک تجربه بازی toio پایه گذاری کند. ملودی، در عین حال، یک عبارت موسیقایی زیبا و جذاب است – چیزی که کودکان می توانند آن را زمزمه کنند.
گرفتن لذت های سرهم بندی کردن، بهینه سازی، و تبدیل
با در نظر گرفتن این مفهوم اولیه، طراحان ایده ای برای کنترل حلقه ای شکل دادند. تیم پروژه یک کنترلر معمولی و دستی را تصور می کرد که رابط های استاندارد بازی را تکرار می کرد. با این حال، رویکرد طراحان toio نه تنها نشان دهنده یک انحراف آشکار از رویکرد سنتی بود، بلکه یک پیام طراحی منحصربهفرد را نیز تجسم میداد – تمرکز بر پرورش ظرفیتهای کودکان برای تفکر تخیلی و پیشزمینه کردن تجربه بازی واقعی و غیرتخیلی که برای بازی بسیار حیاتی است. مفهوم toio.
یک طراحی کنترلر که تخیلات کودکان را تغذیه می کند
ایده toio از مهندسان سونی گرفته شد که میخواستند به بچهها چیزی واقعی برای بازی بدهند، نه فقط یک انحراف مجازی دیگر مانند یک بازی ویدیویی. همانطور که محصول شروع به شکل گیری کرد، طراحان وارد کار شدند و بلافاصله شروع به بررسی مجدد ارزش تجربه در قلب سیستم کردند. جلسات و بحثهای متعدد به تدریج به تیم ایده واضحتری از آنچه در پی آن بودیم داد: یک شکل اساسی از بازی که کودکان را از طریق فرآیند خلاقانه وارد دنیایی از سرگرمی، الهام و رشد میکند.
یک روش جدید برای بازی: پرورش خلاقیت
البته این پروژه فقط سرگرم کردن کنترلر نبود. یکی دیگر از نقاط کانونی تیم طراحی، ایجاد رابط حلقه به گونه ای بود که بازی آسان و ساده را امکان پذیر کند. برای مثال، برای به دست آوردن اندازه بهینه حلقه، طراحان مجموعهای از نمونههای اولیه را در اندازههای مختلف کار کردند، از کودکان خواستند آنها را امتحان کنند و اندازه ایدهآل را تعیین کنند. آنها در نهایت به حلقه یک مقطع تخم مرغی شکل دادند، پیکربندی که برای دست های کوچک راحت ترین است و از مواد لاستیکی محکم و بادوام برای محیط داخلی استفاده کردند. یکی دیگر از نکات کلیدی این بود که با انتخاب «نمایش» به عنوان نقش اصلی و «محصول» در نقش مکمل، لذت واقعی را به منصه ظهور رساند. برای برجسته کردن مولفه بازی و به حداقل رساندن حضور بصری خود مؤلفهها، تیم با طرح رنگ سفید برای همه چیز – کنسول، مکعب و کنترلر – اقدام کرد و کنسول را تا حد امکان کوچک نگه داشت. با قرار گرفتن قطعات فیزیکی در پسزمینه زیباییشناختی، نمایش در مرکز صحنه قرار میگیرد.
دادن فرم بصری به شگفتی ها بازی در دنیای واقعی
چرا مفهوم کنترلر معمولی را کنار گذاشته و با طراحی حلقه ای شکل پیش بروید؟ تیم طراحی می خواست از اینکه بزرگسالان تصمیم بگیرند دقیقاً چگونه باید از کنترلر استفاده کنند، اجتناب کنند. در یک کنترلکننده بازی، معمولاً یک پد جهتدار (D-pad) وجود دارد که حرکت هدف را کنترل میکند. به هر حال، اکثر بازیها شامل دستکاری چیزی در بالا، پایین، چپ یا راست روی یک صفحه دو بعدی توسط بازیکنان است. با این حال، کاری که حلقه انجام میدهد، ارائه فرمان کامل بر حرکات واقعی هدف بدون مجبور کردن کاربر به نگه داشتن کنترلر به روشی خاص است. تیم پروژه به سرعت پتانسیل طراحی حلقه را مشاهده کرد، که به روند طراحی رابط در دیدگاه کودکانه تر کمک کرد. با حذف محدودیتهای آشنا، تیم برنامه جدیدی برای طراحی تجربه از دیدگاهی متفاوت داشت.
پلت فرم اسباب بازی toio بازی با اسباب بازی ها را به خروجی برای تخیل غنی و هیجان انگیز تبدیل می کند. معنی آن چیست؟ به نسل بعدی کودکان راهی واقعی و بدون فیلتر می دهیم تا لذت خلقت را از نزدیک تجربه کنند.
سیستم toio یک “سکوی اسباب بازی” عملی است که به کاربران امکان می دهد بلوک ها و سایر موارد را روی مکعب ها قرار دهند و مکعب ها را با یک کنترلر حرکت دهند. این سرگرمی بسیار فراتر از حرکت دادن مکعب ها به اطراف است، اگرچه این سیستم مملو از ویژگی هایی است که آب خلاق کودکان را به جریان می اندازد، که با کنترل حلقه ای شکل شروع می شود. در مجموع، تجربیات جدید و چشم نواز بازی با تویو، بذر امکان را در ذهن بارور کودکان می کارد.
تجربیات تکوینی از طریق بازی در دنیای واقعی و عملی
طراحی بستهبندی نشانواره toio را در مقابل نمای بیرونی کاملاً سفید نشان میدهد، که بازتاب دیگری از بوم بینهایتی است که toio در اختیار کاربران قرار میدهد. با ظاهر مینیمالیستی که بر انتظار آنچه ممکن است داخل آن باشد افزوده است، اولین چیزی که کاربر پس از باز کردن بسته با آن روبرو میشود یک پسزمینه آبی آسمانی و یک “سلام!” از آقای toio – شخصیت برند. طراحان با هدف اجتناب از دامهای بسیار رایج در بستهبندی محصولات با دستورالعملهای سخت و خشک، تصمیم گرفتند وظایف مقدماتی را به آقای toio محول کنند، که کاربر را از طریق آموزش به آسانی راهنمایی میکند و کودکان را با جذابیتی دوستانه به داخل میکشاند. .