پورتال گروه سونی – Perspectives vol.5 – Yasumasa Manabe x Nachi Kimura | داستان ها

به عنوان یک طراح ارتباطات، من “پروژه S-ity” را رهبری می کنم که شهر سونی را با هدف احیای محیط کار بازتعریف می کند. در همان زمان، من همچنین در کمیته ای هستم که رویدادهای دوره ای کارمندان مانند Manabe را برنامه ریزی می کند. جلسه او در یک فضای کافه ای در طبقه دوازدهم به نام “دادگاه رویداد” برگزار شد. در طبقه 13 یک رستوران جدید به نام “The FARM” وجود دارد. “PORT” انجمنی است که در آن کارمندان گروه سونی می توانند جمع شوند و چیزهای مختلفی را که یاد می گیرند پس بگیرند. ما آن را به این دلیل نامگذاری کردیم که کارمندان می‌توانند نظرات مختلف را بارگیری کنند و به محل کار خود بازگردند. تمام این امکانات به عنوان بخشی از پروژه S-ity در نظر گرفته شد. هدف این پروژه که با همکارانم در امور عمومی راه اندازی شد، احیای محل کار و پرورش فرهنگ سونی از طریق استفاده از امکانات سونی سیتی است.


مراسم سخنرانی یاسوماسا مانابه در شهر سونی برگزار شد


ناچی کیمورا
مدیر طراحی
گروه طراحی ارتباطات
در مرکز خلاق، شرکت سونی


دادگاه رویداد 12F



در حالی که به آرامی توسط واگن قطار کوتودن منحرف می‌شدم، نزدیکی مانابه به مشتریان را هنگام صحبت با او احساس کردم. این جنبه در تمام کوتودن وجود دارد – چه در ایستگاه با یک میخانه آبجو، دیگری با قفسه های کتاب، پوسترهایی در مورد آداب سوارکار، یا حتی برای یک پوستر مشترک برای تبلیغ Busshozan Onsen (چشمه های آب گرم) در امتداد خط قطار. همه به دقت با حس شوخ طبعی یا مقداری غیرمنتظره مفهوم سازی شده بودند. این کار نه به منظور جذاب جلوه دادن Kotoden، بلکه برای نزدیک شدن به مشتریان انجام شد. Kotoden بخشی از بافت جامعه است زیرا همه چیز را در همان سطحی که مردم محلی می بینند. این سبک ارتباطی آرام و بی تکلف بزرگ‌ترین پیشنهاد من بود.

ناچی کیمورا، طراح ارتباطات در شرکت سونی


مراسم سخنرانی Manabe در سونی جمعیت زیادی را به خود جلب کرد


در حالی که Manabe خود یک طراح نیست، با به اشتراک گذاشتن تجربیات و زمان مشابه با افرادی که می‌خواهد با آنها ارتباط برقرار کند، رویکردی ساده را در پیش می‌گیرد و آنچه لازم است را تعیین می‌کند. دوباره یاد گرفتم که انواع راه ها برای رسیدن به یک هدف وجود دارد. با محدود نشدن به روش‌های سنتی تفکر در مورد راه‌آهن و تبلیغات، نکات خوبی در مورد طراحی ارتباطات دریافت کردم.




مهمان ما برای این نسخه، یاسوماسا مانابه، رئیس راه آهن برقی تاکاماتسو کوتوهیرا، معروف به “کوتودن” است که از شهر تاکاماتسو در استان کاگاوا می گذرد. پس از اینکه او و پدرش اقدامات مختلفی را برای احیای خط قطار محلی پس از ورشکستگی آن انجام دادند، ماناب در سال 2014 کنترل مدیریت را به دست گرفت. مانابه فرد کلیدی است که Kotoden را به شرکتی تبدیل کرد که اکنون مورد علاقه مردم محلی است.
ناچی کیمورا، یک طراح ارتباطات در سونی، که می‌خواست در مورد اینکه چگونه سبک ارتباطی Manabe احساسات را نسبت به کوتودن معکوس می‌کند، بیشتر بداند، از تاکاماتسو بازدید کرد. کیمورا و مانابه در حالی که در کنار هم در واگن قطار کوتودن نشسته بودند، درباره نقش‌های مربوطه صحبت کردند. طلسم کوتودن “کوتو چان” بعداً از دفتر مرکزی سونی بازدید کرد. ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید چرا.


ارتباط آرام
بدون تظاهر

در Perspectives، ما از افرادی بازدید می کنیم که در زمینه های خود متخصص هستند،
با روش های مختلف تفکر تعامل کنید و از طریق خلقت یاد بگیرید.

من تمایل شدیدی برای به اشتراک گذاشتن سبک ارتباطی منحصر به فرد Manabe و شیوه های او با کارمندان سونی احساس کردم. با این فکر، یک رویداد سخنرانی در شهر سونی، که مقر سونی در نزدیکی ایستگاه شیناگاوا، توکیو است، ترتیب دادم. با وجود اینکه زمان کمی برای اطلاع رسانی داخلی این رویداد وجود داشت، تعداد متقاضیان بسیار بیشتر از حد معمول بود و تقریباً 130 نفر بود. در روز رویداد، ما یک اتاق ایستاده در پشت اضافه کردیم. بسیاری از همکاران به دقت به ماناب گوش دادند و بازخوردهای مثبت زیادی از پرسشنامه ها دریافت شد.




کوتو چان روی میز پذیرش سونی کار می کند


کوتو چان به جلسه انتخاب طلسم نگاه می کند


یاسوماسا مانابه
رئیس و مدیرعامل
شرکت راه آهن تاکاماتسو-کوتوهیرا الکتریک، با مسئولیت محدود.
(با نام مستعار کوتودن)

من شنیده ام که مانابه تا جایی که می تواند در رویدادها و مهمانی های محلی شرکت می کند و تلاش می کند تا با مردم از هر طبقه ای صحبت کند. دقیقاً در چنین موقعیت هایی است که او می تواند بازخورد واقعی از مشتریان دریافت کند و با ارزش های آنها تماس مستقیم پیدا کند. من معتقدم که او ایده‌های خود را از طریق تلاش‌های ارتباطی منظم و فعال خود به دست آورد که باعث ایجاد روابط در داخل و خارج از شرکت شد.


Koto-chan محصولات Kotoden را به کارمندان سونی پیشنهاد می کند

احساس کردم میخانه آبجو و قفسه‌های کتابی که در ایستگاه‌های تاکاماتسو دیدم به‌عنوان انجمنی برای ارتباط کوتودن با جامعه محلی ایجاد شده‌اند. به طور مشابه، پروژه S-ity عناصر شهر را در بر می گیرد و آنها را با زندگی روزمره کارکنان ترکیب می کند. این انجمن به عنوان انجمنی تأسیس شد که تغییرات را در بر می گیرد. من می‌خواهم این مکان به‌عنوان مکانی باشد که در آن کارمندان از سراسر تعداد فزاینده مکان‌های متنوع سونی گرد هم می‌آیند تا مبادلات متنوعی را ایجاد کنند.


کوتو چان به شهر سونی می آید

قفسه کتاب در ایستگاه کوتودن

برای این نسخه Perspectives، ما سه نوع عکسبرداری انجام دادیم. عکاس ما گابومی ساکن کاگاوا بود. او برای تبلیغات Kotoden و Busshozan Onsen عکاسی کرد. کوتو چان با هدف خلق تصاویری که هم طنزآمیز و هم دلهره آور هستند و هم برای برقراری ارتباط آرام، از تاکاماتسو به توکیو آمد. ما با یک جلسه عکاسی در میز پذیرش سونی سیتی در طبقه همکف شروع کردیم. در پایان، ما در مورد سناریویی تصمیم گرفتیم که کوتو چان به آنجا آمد زیرا می خواست در مورد ایجاد محصولات با همکاری سونی پرس و جو کند. این ایده گابومی بود. او فکر می‌کرد که با گنجاندن یک روایت در عکس‌ها، بینندگان به طور طبیعی می‌توانند Kotoden و Sony را به هم پیوند دهند و این باعث می‌شود که درک عمیق‌تری در بین بینندگان ایجاد شود. برای صحنه‌های اتاق جلسه، ابتدا کوتو چان را تصور می‌کردیم که در جلسات شرکت کند، اما تصمیم گرفتیم که او را از شیشه بیرون نگاه کند، زیرا جالب‌تر بود. به نظر می رسد کوتو چان نگران نامزدی خود به عنوان یک طلسم است. به همین دلیل است که از بیرون با دقت به اتاق جلسه نگاه می کند.



برای نزدیک‌تر شدن به مشتریان خود را شل کنید

متن از جونیا هیروکاوا




منبع: https://www.sony.com/en/SonyInfo/design/stories/perspectives05/index.html

طرح بندی توسط بخش ویرایش، AXIS

توسط Kenichiro Yoshida

Kenichiro Yoshida