پورتال گروه سونی – Drone Airpeak

در طراحی این پهپاد، تیم بر ایجاد یک بسته حرفه ای که قابل اعتماد، آسان برای استفاده و از نظر عملیاتی کارآمد باشد، تمرکز کرد. این اولین دستور کار بود – و علاوه بر آن، ما می‌خواستیم به صحبت‌های سازندگان ویدیو گوش دهیم و چیزها را از دیدگاه آنها ببینیم تا بتوانیم پهپاد را به ابزاری بهینه برای به حداکثر رساندن خلاقیت تبدیل کنیم. ما تصمیم گرفتیم طراحی خود را برای بدنه هواپیما و UI/UX بر اساس این دو هدف توسعه دهیم، در حالی که تلاش می‌کنیم محدودیت‌های گذشته را برطرف کنیم و ماهیت یک پهپاد را تقطیر کنیم.

حذف عناصر اضافی
چیزی جز ذات باقی نگذاشتن

ایشیزوقبل از Airpeak، من هرگز محصولی طراحی نمی‌کردم که بتواند پرواز کند – اما اگر قرار بود پاهایم خیس شود، می‌دانستم که می‌خواهم با سر پرش کنم و به دنیا نشان دهم که سونی در ساخت یک پهپاد عالی جدی است. طراحان و مهندسان بدنبال یک قاب هواپیما با ویژگی‌های خاص بودند: باید بتواند به روشی ایمن و بسیار قابل مانور پرواز کند، به کاربر اجازه دهد همه چیز را از قدرت بیان آلفا خارج کند و امکان گرفتن عکس‌های هوایی بیشتر را فراهم کند. آزادانه از همیشه فقط سبک وزن کردن پهپاد و به حداقل رساندن مقاومت هوا – الزامات اساسی برای هر پهپادی – برای انجام این کار کافی نیست. ما باید یک قدم فراتر برویم و با تثبیت دوربین به اندازه کافی به استانداردهای سونی عمل کنیم تا Alpha بتواند عملکرد مطلوبی را در پرواز ارائه دهد، برای مثال، و پهپاد را با سنسورهای متعدد برای تشخیص شرایط محیطی تجهیز کنیم.

آیا سونی می تواند از فناوری های خود برای عبور از مرزهای توانایی پهپادها استفاده کند؟ سونی مصمم به انجام این کار، توسعه Airpeak را راه‌اندازی کرد: پهپادی که به سازندگان ویدیو اجازه می‌دهد حوزه‌های جدیدی از خلاقیت را باز کنند.

ایشیزوما بارها طرح را دوباره کار کردیم، و احساس کردیم که یک نمونه اولیه کارآمد را تکمیل کرده‌ایم – اما پروازهای آزمایشی شواهدی از رزونانس پروانه را نشان دادند، مشکلی که در شبیه‌سازی‌های قبل از پرواز ما نشان داده نشده بود. این مسئله ای بود که قطعاً بر عملکرد تیراندازی تأثیر می گذاشت، بنابراین مهندسان دوباره همه چیز را بررسی کردند، از ساختار اصلی شروع کردند. تغییرات، دستگاه‌های داخل هواپیما را در مرکز پهپاد یکپارچه کردند تا ساختاری سفت و سخت ایجاد کنند و لرزش‌های ملخ را از رسیدن به دوربین دور نگه دارند، و ما مجبور شدیم طراحی را بر این اساس دوباره فرم‌بندی کنیم.

شیمیزوهدف ما ایجاد پهپادی بود که آلفا، دوربین بدون آینه فول فریم سونی را نصب کند و همچنین از فناوری‌های سنجش برای نظارت بر محیط اطراف دستگاه در زمان واقعی، فناوری‌های هوش مصنوعی برای پاسخ به تغییرات و رباتیک برای اطمینان از عملیات پرواز پایدار استفاده کند. بیشتر پهپادهایی که قادر به نصب دوربین‌های فول فریم هستند، بزرگ و حجیم هستند، بنابراین ما می‌خواستیم همین نوع عملکرد را در یک قاب هوای فشرده‌تر ارائه دهیم. از زمانی که مهندسان شروع به ساخت نمونه اولیه کردند، ما طراحان در هیئت مدیره بودیم و ایده های خود را توسعه می دادیم.

از بین بردن محدودیت ها
برای آزاد کردن خلاقیت

تیم طراحی تصمیم گرفت تا برخی از رویکردها را برای ارضای این نیازها توسعه دهد. از آنجایی که ما در ارائه یک ساختار اساسی برای بدنه هواپیما برای شروع کار پیشتاز بودیم، ما بر ترکیب مواد سبک و بادوام برای به حداقل رساندن سطح بدنه هواپیما و ساختاری با سفتی بالا برای امکان پرواز پایدار در سرعت‌های بالا تاکید کردیم. در همان زمان، ما زوایای بازو و موقعیت پروانه را به دقت تنظیم کردیم تا از تداخل قطعات با سنسورهای روی سطح جلوگیری کنیم، اما همچنان تعادل وزنی بهینه را بین بدنه هواپیما و دوربین آلفا حفظ کنیم.

سخت ترین قسمت طراحی محصول چه بود؟

ما به تخته طراحی برگشتیم و تمرکز خود را به سمتی جدید هدایت کردیم: حذف تمام عناصر غیر ضروری تا زمانی که فقط موارد ضروری باقی بماند. بدون هیچ مانع اضافی، اجزای اصلی استحکام ساختاری پهپاد را افزایش داده و در بسته‌بندی شیک‌تری که هم دقت و هم پایداری را نشان می‌دهد، گرد هم می‌آیند. از آن نقطه شروع جدید، به یک فرم هندسی در اطراف نقوش منحنی ها و خطوط مستقیم رسیدیم. زیبایی شناسی ضریب ثبات را از طریق زیبایی شناسی زاویه دارتر و متعادل تر، علاوه بر اینکه عنصر دقیق را با وضوح بصری حتی بیشتر نمایان می کند، افزایش داد. ما همچنین برای قاب هواپیما سوئیچ را به پایه‌های برگردان کردیم، که پایه‌ها را در هر پیکربندی خارج از کادر عکس نگه می‌دارد – حتی زمانی که دوربین چرخش 360 درجه را انجام می‌دهد. ترفندهای طراحی فقط بعد بصری را افزایش ندادند. آنها پهپاد را حتی کاربر پسندتر کردند.


منبع: https://www.sony.com/en/SonyInfo/design/stories/airpeak/index.htmlتوسعه یک بدنه هواپیمای بدون سرنشین برای اولین بار برای طراحان و مهندسان Airpeak بود که در جستجوی طراحی ایده‌آل بین صفحه طراحی و محیط آزمایش رفت و آمد کردند.

توسط Kenichiro Yoshida

Kenichiro Yoshida