از دیدگاه من بهعنوان تهیهکننده کل پروژه، میدانستم که سونی و علمی تخیلی نقطه مشترکی در ایده ساختن آیندهها بر پایهی فناوری دارند. با این حال، علمی تخیلی به دلیل نیاز به روایتهایی با خطرات مهم، به ترسیم دیدگاههای دیستوپیایی پیرامون عناصر طرح داستانی مانند جنگها و فاجعهها تمایل دارد. در ابتدا، ما واقعا نمی دانستیم که سونی و نویسندگان علمی تخیلی تا چه حد می توانند آینده ای واقع گرایانه را بدون تشدید نگرانی ها و نگرانی ها در مورد فناوری تصور کنند. فقط باید ببینیم چه اتفاقی افتاده است.
پورتال گروه سونی – نمونه سازی علمی تخیلی
نمونه سازی اولیه از چه چیزی
ممکن است سال 2050 برگزار شود
روایات علمی تخیلی اغلب تنظیمات زمانی خاصی دارند و پروژه سونی نیز تفاوتی نداشت. چه چیزی باعث شد که سال 2050 را برای آینده خیالی خود انتخاب کنید؟
همانطور که تکنولوژی به پیشرفت خود ادامه می دهد و جامعه لایه های جدیدی از تنوع را به خود می گیرد، VUCA (*1) عصر – عصر تغییرات بی وقفه و طوفانی – در حال شکل گیری است. مرکز خلاقیت به دنبال راههای جدیدی برای استفاده از طراحی در میان آن عدم اطمینان چرخشی است و همیشه در جستجوی مسیرهایی برای نوآوری است.
یکی از تلاشها در این قالب، ONE DAY, 2050 / نمونهسازی علمی تخیلی بود که طراحان و نویسندگان علمی تخیلی سونی را گرد هم آورد تا «توکیو در سال 2050» را از طریق نمونهسازی علمی تخیلی تصور کنند – رویکردی که سونی برای اولین بار از آن استفاده کرد. زمان. تیم پروژه با استفاده از کلیدواژههای «2050»، «توکیو» و «عاشقانه» برای تمرکز بر فرآیند طوفان فکری، چهار موضوع را برای شرکتکنندگان در نظر گرفت: رفاه، زیستگاه، حس و زندگی. سپس مجموعهای از کارگاهها برگزار شد که در نهایت «نمونهسازی طراحی» توسط طراحان و «داستانهای علمی تخیلی کوتاه» توسط نویسندگان تولید شد.
همکاری بین طراحان و نویسندگان علمی تخیلی اولین در نوع خود در سونی بود. چگونه آشکار شد؟ چه چیزی از تصورات جمعی پروژه رشد کرد؟ با نگاهی به پروژه، طراحان تیم پروژه در مورد بینشهایی که از طریق تلاش به دست آوردهاند، ذهنیتهایی که برای نمونهسازی طراحی به کار گرفتهاند و امکانات طراحی جدیدی که پدیدار شدهاند به ما گفتند.
شیگکی اوهنو (رهبر پروژه)مطمئن. موقعیت من مستلزم کار زیادی بر روی ابتکارات کل مرکز خلاق است، بنابراین من همیشه در حال بررسی راههایی برای استفاده از روشهای طراحی جدید در کاری هستم که انجام میدهیم. پروژه Sci-Fi Prototyping از آنجا الهام گرفت. سال 2021 شصتمین سالگرد تأسیس مرکز خلاقیت است. مرکز خلاقیت با تمرکز اصلی بر طراحی محصولات، لوگوها، بستهبندی و سایر عناصر برای لوازم الکترونیکی سونی، به تدریج دامنه فعالیتهای خود را به طراحی UI و UX، طراحی خدمات، و برندسازی گسترش داده است. در زمینه هایی مانند سرگرمی، امور مالی و راه حل های تجاری. در عین حال، ما اکنون خود را با آیندهای غیرقابل پیشبینی فزاینده مواجه میشویم و طراحی، که نقشهای بزرگتر و بزرگتری در این زمینه ایفا میکند، باید راههای جدیدی برای کاوش و شکلدهی به آنچه در پیش است، بیابد. زمانی که مرکز خلاق شروع به بررسی رویکردهای بالقوه از طریق DESIGN VISION کرد (*2)، پروژه تحقیقاتی طراحی ما، نمونه سازی علمی تخیلی یکی از روش هایی بود که توجه ما را به خود جلب کرد.
داستان علمی تخیلی و طراحی با هم ترکیب می شوند
برای تصور آینده
تصور می کردید که از تلفیقی بین تخیلات نویسندگان علمی-تخیلی و قدرت طراحی چه چیزی حاصل شود؟
قبل از اینکه نگاهی دوباره به کل پروژه بیندازیم، از طراحان چهار تیم میخواهیم جزئیاتی از پشت صحنه کار گروههای خودشان را ارائه دهند.
منبع: https://www.sony.com/en/SonyInfo/design/stories/sci-fi_prototyping/index.html
وای نهبرخی از کارشناسان پیشبینی کردهاند که جهان در سال 2045 به “تکینگی” خواهد رسید. ما فکر کردیم، کارمندان جوان سونی هنوز در آن نقطه کار میکنند و میخواهیم شرکتکنندگان پروژه آیندهای را تصور کنند که واقعاً آن را تصور میکنند. به همین دلیل ما سال هدف را سال 2050 تعیین کردیم و تیم های خود را با طراحان جوانی پر کردیم که به این پروژه علاقه نشان داده بودند. هنگامی که فهرست را به تیمها تقسیم کردیم، به موضوعات کلیدی مرکز خلاقیت برای توسعه طراحی نگاه کردیم و چهار پایه موضوعی را برای تخصیص به تیمها انتخاب کردیم: WELL-BEING، HABITAT، SENSE و LIFE.
ما همچنین تصمیم گرفتیم آینده تصوری خود را در توکیو تنظیم کنیم و “عاشقانه” را به لیست کلمات کلیدی خود اضافه کنیم. گنجاندن مفهوم “عاشقانه” به قرار دادن مردم در پیش زمینه داستان پروژه کمک می کند، و منعکس کننده مسیر شرکتی گروه سونی برای “نزدیک شدن به مردم” است. هنگامی که عناصر ساختاری اساسی همه در جای خود قرار گرفتند، تیم ها شروع به تصور چشم اندازهای سال 2050 در مورد چهار موضوع و نمونه سازی ایده های خود کردند.
آیا می توانید ما را از طریق داستان پیشینه پروژه نمونه سازی علمی تخیلی راهنمایی کنید؟
وای نهروشهای پژوهشی مرسوم آینده را از نقطهای در زمان حال پیشبینی میکنند، اما آنها دیگر تصاویر خیلی واضحی از آینده ترسیم نمیکنند – حتی به چند سال آینده نگاه میکنند. برای مثال همهگیری COVID-19 را در نظر بگیرید. هیچ کس نمی توانست از قبل بداند که این ویروس قرار است چه نوع تأثیری داشته باشد. ما نیاز به نگاه متفاوتی به مسائل داشتیم. نمونه سازی علمی تخیلی این کار را انجام می دهد. این رویکرد همه چیز را تغییر میدهد، از علمی تخیلی برای ایجاد چشماندازی از آینده بلندمدت استفاده میکند و سپس از آنجا به عقب کار میکند – به عبارت دیگر «پشتکستینگ» برای شناسایی چیزهایی که باید در مرحله فعلی روی آنها تمرکز کرد. ما یک شریک عالی برای کار نیز داشتیم. نسخه ژاپنی WIRED، یک نشریه متمرکز بر فناوری که سونی از طریق مصاحبه های گذشته، جوایز طراحی و موارد دیگر با آن رابطه برقرار کرده بود، آزمایشگاه نمونه سازی علمی تخیلی WIRED را در سال 2020 تأسیس کرد. سازمان جدید تمرکز آشکاری بر فناوری و خلاقیت داشت. با توجه به ابعاد اجتماعی، فناوری و سبک زندگی آینده، بنابراین برای همکاری با یکدیگر به آزمایشگاه رسیدیم.