پورتال گروه سونی – دومینیک چن | مصاحبه ها و سخنرانی ها

چگونه می‌توان اکوسیستمی را که در آن همه چیز، از جمله انسان‌ها، از گیاهان و حیوانات گرفته تا میکروب‌ها و روبات‌ها، در تعامل هستند و در عین حال به همزیستی ادامه می‌دهند، تحقق بخشید؟ در پیگیری این موضوع، این مقاله با دومینیک چن مصاحبه کرد که همزیستی با موجودات دیگر را از منظری منحصر به فرد تحقیق می کند.

با استفاده از Nukabot به عنوان نقطه پرش، می توانید در مورد همزیستی چند گونه با ما صحبت کنید؟

نظر مصاحبه کنندهTakeo Inagaki، تولید کننده طراحی، مرکز خلاق، گروه سونی

در اندیشیدن به همزیستی بین بشر و دیگر انواع موجودات زنده، می‌خواستم بر معنویت در فرهنگ ژاپنی تمرکز کنم، که به عنوان یک رابطه مبهم بدون درک تقابل دوتایی بین انسان و طبیعت پذیرفته شده است. علاوه بر این، دومینیک چن این دیدگاه را ارائه کرد که هر گونه، از باکتری های موجود در سبوس برنج که برای ترشی کردن استفاده می شود گرفته تا میکروب های موجود در خاک تا فلور روده انسان، بر اساس تعامل در مقیاس جهانی مرتبط هستند.

ممکن است کمی بیشتر در مورد ACI صحبت کنید؟

*4 بیش از انسان: زمینه مطالعاتی که فراتر از بسیاری از مشکلات دنیای بشری است تا مسیرهای همزیستی بین بشریت و اکوسیستم زمین را کشف کند، همچنین تلاش می‌کند دیدگاهی «بیش از انسان» ایجاد کند. بر درک متعارف متمرکز بر انسان غلبه می کند.


*3 “Synlogue” اصطلاحی است که توسط نوبوکو میزوتانی، محقق آموزش زبان ژاپنی، به عنوان ترکیبی از کلمات به معنای “با هم” و “گفتار” ابداع شده است.


چه اهمیتی به ایده درک umwelt (جهان که توسط یک ارگانیسم خاص تجربه می شود) یک گونه غیرانسانی، همانطور که در مورد میکروب های خمیر نوکازوکه دارید، داده می شود؟

ممکن است لذت بردن از یک VR یا شبیه‌سازی دیگری که به شما امکان می‌دهد به‌طور موقت از طریق حساسیت‌های خود، طعم گونه‌های دیگر را تجربه کنید، لذت ببرید. اما در واقع غوطه ور شدن در غوطه ور شدن یک سگ به منظور درک آن مستلزم تعهد مادام العمر است. و با این حال، ممکن است نتوانید آن را بازتولید کنید، حرکت دهید یا آن را در زندگی روزمره خود قرار دهید. این نیاز به تصور دیدگاه شخص دیگری غیر از خودتان دارد. این ادبیات است فرض اینکه گیاهان و میکروب ها مانند انسان دارای احساسات هستند، خودخواهانه است. طبیعت و هر چیز دیگری در دنیای بیش از انسانیت وجود ندارد که بتوان آن را تسخیر کرد و بر آن حکومت کرد. آنها وجود دارند تا ما را آگاه کنند که چیزهایی وجود دارد که ما نمی توانیم درک کنیم و با این کار ما را فروتن می کنند. من معتقدم که دستیابی به این طرز فکر به ما کمک می کند تا روابط مراقبتی بیشتری با یکدیگر ایجاد کنیم. شاید تنها با انجام این کار است که ما آماده خواهیم بود تا روابط خود را با فراتر از انسان ها عادی سازیم، یعنی زندگی با آنها و شکل دادن به جهان با هم.

DESIGN VISION یک پروژه تحقیقاتی طراحی اصلی در سونی است که روندهای اجتماعی را پیش بینی می کند و مسیری را که آینده ممکن است طی کند را بررسی می کند.
در این ابتکار، خود طراحان مرکز خلاق، تحقیق و مصاحبه انجام می دهند که منجر به تحلیل و پیشنهاد می شود.
در سال 2021، DESIGN VISION از طریق تکنیک جدید نمونه‌سازی علمی تخیلی، پس‌کستینگ را برای بررسی احتمالات آینده بهتر اجرا کرد. این بازنشر یک مقاله مصاحبه از آن گزارش تحقیقاتی با محقق انفورماتیک Dominique Chen است که به دنبال راه های جدیدی برای همزیستی بوده است.




دومینیک چندکتر چن استاد فرهنگ، رسانه و جامعه در دانشکده ادبیات، هنر و علوم دانشگاه Waseda است. او راه‌هایی را برای بهبود رابطه بین جامعه انسانی و فناوری، با استناد به مطالعات خود بر اساس دیدگاه رفاه دیجیتال، بررسی می‌کند. آثار منتشر شده عبارتند از Mirai o Tsukuru Kotoba: Wakari-aenasa o Tsunagu Tameni (زبانی که آینده ما را ایجاد می کند – برای اتصال سوء تفاهم های ما) و جدیدترین کتاب او، Commons Toshite no Nihon Kindai Bungaku (ادبیات مدرن ژاپن به عنوان یک عوام).(Photo توسط Rakutaroto. اوگیوارای ¼‰



موضوع مرتبط از گزارش سالانه DESIGN VISION 2021: “WELLBEING-WITH”

*1 دیدار علمی تخیلی با طراحی برای شکل دادن به امیدهای آینده: میزگرد طراحان در DESIGN VISION 2021
*2 قوم‌نگاری چند گونه‌ای: مفهومی که اخیراً در زمینه‌های مختلف توجه را به خود جلب کرده است، همزیستی با چندین نوع جاندار دیگر، نه تنها گیاهان و حیوانات، بلکه به میکروبیوم‌ها نیز گسترش یافته است.



از عشق، نه وظیفه: کلید میان گونه های “Synlogue”

د لا بلاکاسا می گوید که در روابط انسان و خاک، روند مراقبت از خاک هر روز باعث می شود که خاک را به عنوان متصل به خود بدانیم. بتدریج متوجه می شویم که نه از سر وظیفه بلکه از روی محبت به طور تکانشی از خاک مراقبت می کنیم. گویی ما شروع به دیدن خاک و میکروب ها به عنوان بخشی از خود کرده ایم. با تقویت چنین رابطه‌ای، می‌توانیم از منظر اخلاقی غیر هنجاری که از درون به جای فشار خارجی ناشی می‌شود، به محیط نزدیک شویم. د لا بلاکاسا می گوید تا زمانی که نتوانیم به چنین رابطه ای با طبیعت دست یابیم، نمی توانیم ریشه مشکلات زیست محیطی خود را حل کنیم. من از ایده های او شگفت زده شدم زیرا دقیقاً همان چیزی بود که از طریق تحقیقاتم در مورد Nukabot احساس کردم – مطمئن شدم که دسته را در زمان های مناسب هم بزنید زیرا می خواستم به درستی از میکروب ها مراقبت کنم.


نوکازوکه یک روش ترشی ژاپنی است که شامل ترشی سبزیجات در خمیری است که از مخلوط کردن سبوس برنج، آب و نمک تهیه می شود. اگر این فرآیند را مطالعه کنید، خواهید دید که شامل میکروب‌های موجود در پوست، سبزیجات و جو می‌شود که همگی در یک ظرف واحد جمع می‌شوند تا یک اکوسیستم پیچیده برای تحریک تخمیر لاکتیک ایجاد کنند. به عبارت دیگر، این یک فرآیند چند گونه ای است.

“موضوع مراقبت: اخلاقیات گمانه‌زنی در جهان‌های بیش از انسان‌ها” MarÃa Puig de la Bellacasa (دانشگاه مینه‌سوتا مطبوعات)


در نهایت، من می‌خواهم ابزارهایی را ایجاد کنم که دارای تعادل خوبی بین اینکه ماشین‌ها در چه چیزهایی خوب هستند و انسان‌ها در چه چیزهایی خوب هستند. من فکر می‌کنم چنین ابزارهایی – ابزارهایی که امکان کنش مستقل را فراهم می‌کنند – وام گرفتن عبارتی از ایوان ایلیچ – به ما کمک می‌کنند تا نظریه‌های جدیدی از دانش در رابطه با همزیستی با اشکال زندگی که نمی‌توانیم ببینیم ارائه کنیم.


(مصاحبه آنلاین در 7 سپتامبر 2021 انجام شد)


ممکن است این چارچوب را کمی بیشتر توضیح دهید؟

این همان چیزی است که د لا بلاکاسا آن را اخلاق غیر هنجاری می نامد. اخلاق هنجاری جایی است که به شما قوانینی از بالا به پایین در مورد نحوه عمل شما داده می شود. توافق اجتماعی در مورد اینکه قوانین چیست و چه کاری نباید انجام دهیم وجود دارد. این تصور را ایجاد می کند که چیزهای ممنوعه بیش از چیزهای مجاز است. اخلاق غیر هنجاری برعکس است. من فکر می کنم این در مورد این تمایل ذاتی برای مراقبت از دیگران است.

من معتقدم ACI ناشی از همپوشانی بیش از انسان است*4 تحقیق و تعامل انسان و کامپیوتر (HCI). رهبران کنونی تحقیقات بیش از انسان، مانند دونا هاراوی و آنا تسینگ، سخنرانی‌هایی در مورد فلسفه پساانسانی ارائه می‌کنند که الهام‌بخش مهندسان و طراحان است.

گزارش سالانه DESIGN VISION در سال 2021، دنیای آینده سال 2050 را با استفاده از نمونه سازی علمی تخیلی مفهوم سازی کرد. با بازنگری از آن، گزارش چهار موضوع را برای تمرکز بر روی آینده استخراج کرد*1.
یکی از آن مضامین “چند گونه” است.
غلبه بر روش های قبلی انسان محوری برای حل مشکلات جهانی مانند تغییرات آب و هوا ضروری است. اکنون زمانی است که باید نوع بشر را به عنوان اعضای یک اکوسیستم متنوع درک کرد و به آگاهی روی آورد که روابط مردم با انواع بی‌شماری از موجودات زنده را پیش‌فرض می‌گیرد، همانطور که در قوم‌نگاری چند گونه‌ای نشان داده می‌شود.*2.

در نسل بعد از هاراوی و تسینگ فیلسوف محیط زیستی درخشانی به نام ماریا پویگ د لا بلاکاسا است. او در کتاب فوق‌العاده‌اش، «مسائل مراقبت: اخلاقیات گمانه‌زنی در بیش از جهان‌های انسانی»، از فلسفه‌ای حمایت می‌کند که خاک را به‌عنوان یک سیستم اکولوژیکی عظیم تلقی می‌کند که شامل اکوسیستم‌های میکروب‌های موجود در خاک است. در تحقیقات خود در مورد Nukabot، ما چارچوب اخلاقی de la Bellacasa را ادغام می‌کنیم.

دومینیک چن، محقق انفورماتیک، با استفاده از Nukabot، یک ربات سطل ترشی که او با تیم خود ساخته است، در حال مطالعه است که چگونه انسان ها می توانند حس همزیستی با میکروب ها را ایجاد کنند. با او درباره امکان همزیستی و هم نشینی صحبت کردیم*3 با گونه های غیر انسانی
(بازچاپ شده از کتابچه DESIGN VISION Annual Report 2021 منتشر شده در اکتبر 2021)

دهه 2000 شاهد رشد قابل توجهی در زمینه تعامل حیوان و کامپیوتر (ACI) بود. محققان طراحی رابط‌ها را نه تنها برای انسان‌ها، بلکه برای گربه‌ها، سگ‌ها و فیل‌ها نیز مطالعه می‌کنند. اکنون این زمینه به سایر اشکال حیات مانند گیاهان و قارچ ها گسترش یافته است. Nukabot ما یک رابط برای میکروب ها است.

بله، «سینلوگ» به عمل به اشتراک گذاشتن یک موضوع و چرخاندن عبارات با هم اشاره دارد، بر خلاف گفتگو که در آن طرفین با یکدیگر روبرو می شوند، مفهومی که من در ابتدا در حین مطالعه ارتباط بین انسان ها دوباره کشف کردم. من نمی دانم که آیا می توان این مفهوم را در رابطه بین انسان و سایر گونه ها گسترش داد؟ از این نظر، برای نسل‌ها، آبجوسازان و سایر سازندگان محصولات غذایی تخمیری، هنر همنوازی با میکروب‌ها را اصلاح می‌کنند و پیوند عاطفی را با دنیای بیش از انسان‌ها بدون کمک فناوری دیجیتال ایجاد می‌کنند. من علاقه مند به مطالعه فناوری از طریق روش زندگی آنها هستم.

شما با این میکروب‌ها به سینلوگ رسیده‌اید.

میزگرد طراحان در DESIGN VISION 2021 با طراحی دیداری علمی تخیلی برای شکل دادن به امیدهای آینده



منبع: https://www.sony.com/en/SonyInfo/design/interviews-lectures/dominique/

Nukabot با همکاری طراح تخمیر Hiraku Ogura HCI، Young ah Song و Kazuhiro Jo و طراحان محصول Kiichi Moriya، Yuto Mitani و Naoto Sekiya توسعه داده شد. حسگرهای داخلی وضعیت تخمیر بستر سبوس برنج شور و زمانی که ترشی ها آماده خوردن هستند را درک می کنند. گفتار از یک بلندگوی هوشمند به کاربر اطلاع می دهد.


ما در سونی همچنین باید کشاورزی را بپذیریم که اکوسیستم و مناطق جدیدی مانند اقیانوس و فضا را از دیدگاه جهانی برای ایفای نقش در جامعه آینده بار سنگینی نمی کند. طراحان برای این منظور چه باید بکنند؟ این مصاحبه مرا عمیقاً به فکر فرو برد.

توسط Kenichiro Yoshida

Kenichiro Yoshida