آوشیما: من شدیداً احساس کردم که برای استفاده از فناوری که به طور چشمگیری به تکامل خود ادامه می دهد، نه تنها باید محصولاتی را طراحی کرد که در چند سال آینده عرضه می شوند، بلکه باید دهه های آینده را نیز پیش بینی کرد. برای آیندهای روشنتر، فکر میکنم مرکز خلاقیت به سازمان جالبتری تبدیل خواهد شد اگر بتوانیم تعداد افرادی را که میتوانند ایدههای تخیلی فکر کنند، حتی اگر فکر میکنند غیرممکن است، افزایش دهیم.
پیامی از SF Writer
• در این پروژه از سه کلمه کلیدی «2050»، «توکیو» و «عاشقانه» به عنوان چارچوب کلی برای چهار موضوع استفاده شده است. چرا تصمیم گرفتید این پروژه را با محوریت عاشقانه بسازید؟
آوشیما: این پروژه با همکاری طراحان سونی و نویسندگان علمی تخیلی با استفاده از تکنیکی به نام نمونه سازی علمی تخیلی است.* زندگی افرادی که در سال 2050 در توکیو زندگی می کنند را تصور کنید.
ما چهار موضوع را با همکاری آزمایشگاه نمونه سازی علمی تخیلی سیمی تنظیم کردیم: “بهروزی”، “سکونتگاه”، “حس” و “زندگی”. پس از شش ماه کارگاههای آموزشی، طراحان طرحهای «نمونهسازی طراحی» را برای محصولات و خدمات ارائه کردند و نویسندگان علمی تخیلی داستانهای کوتاهی را نوشتند تا با هر موضوعی همراه شوند.
ما از طرف چهار نویسنده علمی تخیلی که با این پروژه همکاری داشتند، پیامی از آقای تایو فوجی دریافت کردیم.
وای نه: با پیچیده تر شدن مسائل اجتماعی و پیشرفت سریع تکنولوژی، موضوعاتی که طراحان باید با آنها دست و پنجه نرم کنند نیز غیرقابل پیش بینی تر می شوند.
در چنین شرایطی، معرفی جدیدترین متدولوژی های طراحی و همکاری با کارشناسان خارجی ضروری است. ما همچنین می خواهیم مهارت های طراحان را از طریق چالش های جدید ارتقا دهیم.
سونی همیشه متعهد به خلق آینده با فناوری بوده است، بنابراین من فکر می کنم که داستان علمی تخیلی و سونی در واقع دست به دست هم می دهند.
- * تکنیکی که از SF (“علمی تخیلی”) برای تجسم آینده استفاده می کند، از آن نقطه عقب نشینی می کند و “چه کاری را اکنون باید انجام داد” در نظر می گیرد. به ویژه در سواحل غربی ایالات متحده توجهات را به خود جلب می کند و در سال های اخیر بیشتر و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.
â €• لطفاً نظرات خود را در مورد آینده مرکز خلاقیت به ما بگویید.
آوشیما: از آنجایی که “عاشقانه” یکی از عناصر اصلی در توضیح هر موضوع بود، مواقعی وجود داشت که هر یک از ما مجبور بودیم نظرات خود را در مورد عاشقانه افشا کنیم. در حالی که تثبیت ارزش های مختلف در یک موضوع بدون رد هیچ یک از آنها دشوار بود، من این فرآیند را بسیار لذت بخش و مفید یافتم.
همچنین، به عنوان بخشی از کارگاه های پروژه، ما در سمت طراحی نیز مجبور بودیم داستان های کوتاهی با حدود 400 شخصیت بنویسیم که تجربه بسیار معناداری بود. با نوشتن یک داستان، میتوانستم ایدههایم را بیشتر توسعه دهم، زیرا باید نه تنها محصولات و فناوریها، بلکه شخصیتها و پسزمینه اجتماعی آن زمان را نیز در نظر بگیرم.
نمونه سازی طراحی: برنامه تاب آوری
(WELL-BEING، 2050)
(LIFE، 2050)
وای نه: امروزه، از آنجا که انتظار می رود شرکت ها بیش از هر زمان دیگری مسئولیت اجتماعی بیشتری داشته باشند، ما می خواهیم به یک تیم طراحی داخلی تبدیل شویم که ارزش اجتماعی و ارزش تجاری جدیدی ایجاد می کند.
نویسنده علمی تخیلی
آقای تایو فوجی