همه چیز درباره قالب بندی فلزی، اجزا و نکات اجرایی آن

راه حل آخر، کاربرد دیوارهای سبک از نوع خشک است، که می توان به صورت تودلی یا یکسره (دیوار پرده ای) با استفاده از تخته های گچی و سیمانی ساخته شود. در این مرحله، طبق نقشه های اجرایی ساختمان، آرماتوربندی را در شبکه های افقی و عمودی انجام می دهند و در همین حین قوطی های برق برای نصب کردن پریزها و کلیدها در سر جای خود قرار می گیرند و لوله کشی های مورد نیاز انجام می شود و محل بازشو ها نیز مشخص می گردد. 3. پس از تهیه نقشه های قالب بندی و برآورد تقریبی وزن و قیمت هر کیلو قالب فلزی بتن توسط شرکت قالب سازی , حتما نقشه ها بررسی و تأیید شود زیرا بعد از تایید نقشه و پیش فاکتور برشکاری ورق و ساخت و تولید قالب ها شروع می شود. چک لاین ها یا خطوط کنترل، خطوطی هستند که نقشه بردار آنها را با استفاده از رشته های ریسمانی رنگی ایجاد می کند تا با استفاده از آنها بتوان ارتفاع قالب تونلی، محل قرارگیری پریزهای برق و غیره را اندازه گیری کرد. علت اختلاف وزن قالب های تسمه ای و لبه خم از این جهت است که قالب های لبه خم کلا یک پارچه از ورق سه میل تولید می گردد.

ولی برای طبقات بعدی قالب روی قسمت های بتنی سقف طبقه پایین حرکت می کند. یکی از رایج ترین انتخاب لارژ پانل های بهبود یافته است که در این حالت صرفا نقش جدا کننده ایفا خواهند کرد. قسمت پایین جک از لوله ساخته شده که قطر های متفاوتی دارد اما رایج ترین آن با قطر6 سانتی متر و ضخامت 2 میلی متر است که جک به قسمت پایین متصل می شود. رامکا در اصل، قالب های بتنی و نواری شکل است که ارتفاع 10 سانتیمتر و طول و عرض متناسب با سازه مورد نظر را دارد و در محل دیوارها، در راستای دیوارها هم در فونداسیون و هم در طبقات دیگر کار گذاشته می شود. این سیستم دارای ساز و کار اجرای یکپارچه و سیستم های جان پناه است.

قالب تونلی، سیستم سازه ای است که در اجرای ساختمان های بتنی با سیستم یکپارچه دیوار باربر و سقف به کار می رود. همچنین استفاده به شکل مدولار از این قالب باعث گردیده در قسمت ها مختلف مثل ستون، دیوار و کلا سازه هایی با پیچیدگی زیاد استفاده گردد. امکان طراحی مدولار با این سیستم فراهم است. به دلیل امکان جا به جایی قالب ها توسط جرثقیل و نیز استفاده مجدد از قالب ها در پروژه های متعدد هزینه های اجرا به طور قابل توجهی کاهش می یابد. در این سیستم، تیپ بودن آرماتورها، دیوارها، دال ها و سایر اجزای سازه ای، میزان دقت و کنترل اجرا افزایش می یابد و به همین ترتیب میزان ایمنی و اطمینان در ساختمان های ساخته شده با این روش افزایش می یابد. در صورت کاربرد این سیستم، نماهای بتنی ترجیحا بتن نمایان، با طرح های مختلف در نظر گرفته می شود. قالب های وافل در انواع قالب های یک یک طرفه و دو طرفه موجود می باشد که قیمت هر یک متفاوت است. این کار در واقع یک نوع اقدام پیشگیرانه است. برای طراحی معماری در سیستم قالب تونلی چه الزاماتی را باید به کار برد ؟ برای اینکه سقف بتنی توانایی این را پیدا کند که وزن حاصل از سنگینی خود را تحمل کند و شکم نیندازد، با استفاده از جک های مورب، به سقف قالب تونلی، خیز منفی به سمت بالا داده می شود.

در مرحله بعد، آرماتوربندی سقف و جا گذاری مدارهای برق انجام می شود و قالب هایی برای خالی ماندن محل داکت ها و دیگر حفره های لازم در سقف نصب می شود. به همین دلیل برای اجرای روش قالب تونلی، از بهترین و مرغوب ترین بتن ها به علاوه مواد فوق روان کننده استفاده می کنند. در هر سه نوع آن ها، تمامی دیوارها، به وسیله قالب های تخت، قالب بندی می شوند و بتن ریزی دیوارها به صورت یکپارچه و هم زمان انجام می شود. قطر لوله های مورد استفاده باید حداقل ۸ برابر اندازه بزرگ ترین سنگدانه و در پایین ( بعد از ۲ یا ۳ متر ) کاهش داده و حداقل ۶ برابر قطر بزرگ ترین سنگدانه منظور شود. در طول تاریخ، از مواد مختلفی به منظور ساخت قالب بتن استفاده شده است.

در صورتی که نیاز به استفاده از دهانه های بیشتر از 5/5 متر باشد، استفاده از تیر لبه ای معکوس در جلوی دهانه تونل ها و یا ازدیاد ضخامت دال ضروری است. روش قالب تونلی یکی از روش های ساختمان سازی در ساختمان های با اسکلت بتنی است که به تازگی در بین متخصصین این صنعت رایج تر شده است. امروزه این نوع قالب ها از جمله رایج ترین قالب های مورد استفاده در پی ریزی ساختمان هستند زیرا به راحتی می توان آنها را حمل نمود و در هر نوع سیستم اجرایی به کار برد. جک سقفی که با نامهای جک فلزی، جک تلسکوپی و شمع فلزی نیز شناخته می شود در ارتفاع های مختلف ساخته می شود که بر اساس حداقل ارتفاع (در هنگام بسته بودن) و حداکثر ارتفاع (در هنگام باز بودن) و ضخامت و قطر لوله ها داری تحمل بار متفاوت می باشند.

برای این روش نیز مانند دیگر روش ها مراحل فونداسیون اجرا می شود و در محل اجرای دیوارهای بتنی، آرماتورهای انتظار قرار داده می شوند. عملیات آبکاری و رنگ آمیزی نیز در پایان برای بالا بردن دوام، زیبایی و جلوگیری از خوردگی قالب ها انجام می شود. اما امروزه ساخت یک قالب با استفاده از مواد بروز و مدرنی انجام می شود. در اکثر پروژههای ساخت و ساز از جک سقفی استفاده میشود. از قالب مدولار می توان در ساخت سازه های بتنی شامل ستون ها با سطح مقطع دایره و چهارگوش، پله، تیر و دال، پی و شناژ، دیوارهای یک طرفه و دو طرفه و حتی دیوارهای بلند و نیز مخازن استفاده کرد. هنگام بتن ریزی، برای جا به جایی بتن مازاد روی سقف به جهت آسیب ندیدن لوله های برق از پارو به جای بیل استفاده گردد. شکل: برای بتنریزی مستقیم، منحنی یا متوازن با پیچهای تند، قالب فولادی گزینه بهینهتری خواهد بود. با این حال اگر از انواع چوب مناسب برای آن استفاده شود و از تخته چند لایی ضد آب مناسب بهره برده شود، این طول عمر بسیار بیشتر خواهد بود. ما در این صفحه از سایت بسیاری از تولیدکنندگان قالب های فلزی بتن و به طور کلی قالب های بتن را در کنار یکدیگر در سایت خود قرار داده ایم که در صورتی که بخواهید سایز خاصی را خریداری کنید و یا سفارش برای ساخت آن بدهید می توانید به لیست فروشندگان سایت ما مراجعه کنید و لیست قیمت هر یک را بررسی و با توجه به نیاز و کیفیت ، محصول مورد را خریداری کنید .

در روش دیگر که به نام سیستم بتنی درجا با قالب های یکپارچه دیواری و سقفی شناخته شده است، کلیه دیوارهای داخلی و خارجی (به جز دیوارهای غیر سازه ای جدا کننده) به طور هم زمان قالب بندی و بتن ریزی می شوند. در این سیستم به دلیل محدودیت دهانه های قالب می بایست با ابعاد سازگار باشد. در این سیستم و روش ساخت سازه ها، چون دیوارها و سقف به صورت همزمان ساخته می شوند، سرعت اجرایی بالایی دارد و چون درز اجرایی در این حالت ایجاد نمی شود، اتصال سقف به دیوار به صورت کاملاً صحیح انجام می گیرد. این سیستم مزایای منحصر به فرد زیادی دارد که کاهش هزینه های اقتصادی، افزایش فضای مفید ساختمان با کاهش ضخامت جداره ها، کاهش به هدر رفتن مصالح، افزایش ایمنی محل انجام پروژه و بالتبع آن افزایش ایمنی کارکنان پروژه و غیره تنها تعداد معدودی از آن هستند. بتن در لایه های افقی با ضخامت مساوی ریخته شده و هر لایه باید به طور مطلوب متراکم و سپس لایه بعدی ریخته شود. این قالب ها با توجه به کیفیت ساخت، طول عمر متفاوتی دارند؛ به طور معمول در صورتی که به شکل اصولی از قالب نگهداری شود، می توان تا حدود 60 بار از قالب استفاده کرد؛ بدون این که دچار اعوجاج یا تغییر شکل شود.

اما در نهایت باید به خدمات گروه مدرن سازان به عنوان یک کارخانه تولید قالب بتن خرید جک سقفی اشاره کنیم. در این زمینه طراحی نیز لازم است به این نکته اشاره کرد که در صورتی که شرکت طراح اشراف کامل به این روش و قابلیت ها و محدودیت های آن داشته باشد، پروژه می تواند بهینه شود. اجرای جداره های بتنی پرداخت شده، نیاز به نازک کاری بر روی سطوح آن ها را برطرف می کند. گروه بازرگانی سازه گستر مدحت با بهره گیری از مهندسین و متخصصین و کادری مجرب در زمینه ساخت و نصب سازه های فلزی سبک و سنگین شامل اسکلتهای پیچ و مهره ای با مقاطع ستون باکس و دیگر سازه های خاص فلزی فعالیت می کند. از جایی که میدانید ما در برخی پروژه ها نیاز به قطر های کوچک تر از ۲ متری نیاز داریم و در این مواقع مقاطع گرد و ستونی پیشنهاد میشود دلیل این موضوع پاسخگو نبودن قالب های بتن کماتی می باشد و به همین دلیل استفاده از قالب ستون گرد پشنهاد میگردد. با توجه به این نکته که در سیستم تونلی دیوارهای داخلی تیغه گچی با دیوار خشک است، وزن ساختمان در این روش به طور قابل توجهی کمتر از روش سیستم بتنی درجا با قالب های یکپارچه دیواری و سقفی است.

پلای وود های مورد استفاده در این نوع قالب، از کشور های روسیه، ترکیه، چین و مالزی وارد شده اند که از بهترین پلای وود های موجود در دنیا میباشند. برای طبقات پارکینگ و طبقه اول، برای حرکت راحت تر چرخ های قالب، روی فونداسیون محل هایی با بتن می سازند تا چرخ های قالب روی آن ها حرکت کند. در سیستم قالب تونلی، دیوارها و دال های سقف اعضای باربر اصلی می باشند به طوری که دیوارها عناصر اصلی باربر جانبی و انتقال دهنده بار قائم از سقف به پی هستند، دال ها نیز انتقال دهنده بارهای قائم و جانبی به دیوارها می باشند. مسئله پیچش هنگام وقوع زلزله از عوامل تعیین کننده رفتار سازه در زلزله ،در ساختمان های معمولی می باشد که غالبا به دلیل عدم تقارن در توزیع عناصر مقاوم در برابر بارهای جانبی (مانند دیوارهای برشی) اتفاق می افتد . تجهیزات قالب بتن و داربست های مدولار الموت. باید بدانید که یک قالب مدولار می تواند بیشتر از یکصد و پنجاه بار مورد استفاده قرار بگیرد. قالبهایی که قرار است برای قالب بندی چوبی ستون مورد استفاده قرار بگیرند، باید دارای سطح صاف و یک دست باشند. در اجرای روش قالب تونلی، برای این که عملیات قالب بندی و به تبع آن عملیات قالب برداری بهتر و سریع تر انجام شود، از قطعاتی به نام رامکا استفاده می شود.

جهت جلوگیری از نشست نامتقارن، طول ساختمان در جهت عمود بر محور طولی قالب های تونلی می بایست حداکثر ۲۵ متر در نظر گرفته شود. در سیستم قالب تونلی به دلیل ماهیت متقارن ساختمان های ساخته شده از نظر توزیع عناصر مقاوم جانبی و انطباق مرکز جرم و مرکز سختی ساختمان، پیچش تا حدود زیادی مرتفع می گردد. بزرگترین مرکز خرید و فروش انواع جک و قالب نو و دست دوم. Dec 18, 2015 – اجاره قالب بتن و جک سقفی با موقعیت انبار در شمال و مرکز تهران … یکی دیگر از انواع قالبهایی که برای قالببندی بتن مورد استفاده قرار میگیرد، قالبهای فلزی و یا فولادی هستند. در صورت طراحی مدولار سازه ای و محدودیت تیپ سازه ای دیوارها و سقف، می توان از شبکه پیش ساخته فولادی برای تسریع در انجام مراحل در انجام مراحل قالب بندی استفاده نمود. از ویژگی های این نوع از محصول، سبک بودن سازه و در نتیجه سهولت در حمل و نقل است.نوع مثلثی، همانطور که از اسمشان پیداست از اتصال اجزا مثلثی شکل تشکیل شدهاند. ساختمان های که با قالب تونلی فرم اجرا میشوند ، در برخی موارد، برای افزایش سهولت و سریع اجرا، اجزای غیر سازه ای مانند دیوارهای جدا کننده، پله ها پانل های نما به صورت پیش ساخته در نظر گرفته می شوند و بعد از تکمیل، سازه اصلی به آن متصل می شود.

در این مقاله به طور مختصر راجع به این نوع قالب بتن صحبت می کنیم و به معرفی اجزای تشکیل دهنده آن پرداخته و در آخر به توضیح و تبیین نحوه اجرای روش قالب تونلی می پردازیم. خارج کردن قالب های تونلی، پس از بتن ریزی دیوار و سقف و گیرش آن(که حداقل 24ساعت میباشد )، با جدا کردن قالب ها از جدارهای بتن ریزی شده بواسطه باز کردن پیچ های تنظیم و جکهای عمودی و افقی و حرکت افقی روی چرخ یا رولر صورت می گیرد. در این روش، برخلاف روش های تونلی، قالب بندی دیوار و سقف توسط قطعات تخت کوچک انجام می شود. در وهله اول تفاوت در طراحی این جکها مشخص میکند که تغییرات قیمتی آنها به چه صورت خواهد بود. حداکثر ضخامت لایه بتن به ۰.۶ متر و حداقل آن به ۰.۱۵ متر یا سه برابر اندازه سنگدانه (هر کدام بزرگتر بود) محدود می شود. به کارگیری حداکثر دهانه 5/5 متر برای سقف و حداکثر ارتفاع خالص ۳ متر (بدون احتساب ضخامت سقف) و حداقل ضخامت ۱۵ سانتی متر برای سقف برای دیوارهای هر طبقه در این سیستم مجاز است. اسناد قرارداد چارچوب باید محدوده و مکانهای احتمالی برای کارها یا خدماتی را که احتمالاً در طول دوره زمانی تعریفشده مورد نیاز است، مشخص کند.

منظور از بهترین و بزرگترین چیست؟ این روش بهترین راه حل برای خرید تجهیزات ساختمانی است. سه روش دیگر قالب صنعتی برای اجرای ساختمان بتن مسلح با دیوار برشی مطرح شده است که در حقیقت، گونه های دیگر روش های دست یابی به سیستم یکپارچه دیوار و سقف بتنی هستند. در روشهای اجرا با قالب تونلی، آرماتوربندی، قالب بندی و بتن ریزی دیوارها و سقف های بتن ، بصورت هم زمان انجام می شوند. در این ساخت و سازها یکی از اجزاء اصلی که بیشتر از هر چیزدیگری استفاده میشود قالب بتن است. جالب است بدانید که در ساخت این بتن از موادی استفاده شده که مقاومت آن را در برابر حرارت و جذب آب به حد قابل توجهی ارتقاء بخشیده است و همین مسئله بتن اکسپوز را به یکی از انتخابهای بدیهی معماران تبدیل نموده است. تغییر عرض ساختمان (ضخامت بتن از ۸ اینچ به ۶ اینچ کاهش مییابد، یا جزئیات کاهش برجستگی افقی بین طبقات) برای کاربرد اندود در ساختمانهای چند طبقهای. در مورد نماهایی که آزاد هستند و دیوارهای آن با سیستم تونلی ساخته نمی شوند، برای نما انتخاب های مختلفی مطرح است.

توسط Kenichiro Yoshida

Kenichiro Yoshida