مزرعه سالم تجربه زندگی سالم و روستایی گیاه خرنوب

غلاف خرنوب روی درخت خرنوب رشد می کند و از شاخه هایش آویزان است. خرنوب یک غلاف گرمسیری است که حاوی ساقه شیرین خوراکی و دانه های غیر قابل خوردن است. مردم گاهی خرنوب را به اشتباه خورنوب، خارنوب،خرنوف، خزنوب و … تلفظ میکنند. این گیاه ادرار آور ، مفید در درمان سرفه ، مفید در کاهش LDL و بهبود وضعیت HDL ، مفید در کاهش خطر ابتلا به بیماریهاى قلبى عروقى ، مفید در درمان اسهال می باشد . در خارج از ایران معمولا از این گیاه در صنایع غذایی مانند چیپس ، آدامس و نوشیدنی کالایاب استفاده می شود.

چند صد سال پیش از این، بجای شکر در پخت شیرینی‌ها از آن استفاده می‌شد و یا به جای شکر خورده می‌شد. امروزه با شروع تولید شکر سفید، فرهنگ و روش تغذیه سالم از بین رفته است. در سال‌های ۱۹۳۰ در اثنای جنگ اسپانیا، نقش استفاده از خرنوب در حفظ سلامت کودکان بسیار بزرگ بوده است. خرنوب را هسته گرفته و با مواد ذکر شده آسیاب کرده و به مقدار ۵۰۰ گرم عسل با کیفیت اضافه، هر روز صبح ناشتا یک قاشق مرباخوری میل کنید.

خانم ها در دوران بارداری و شیردهی بهتر است قبل از مصرف داروی گیاهی خرنوب با پزشک متخصص مشورت کنند. استفاده از خرنوب برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید است. مصرف جوشانده خرنوب برای درمان بیشتر موارد ذکر شده در بالا موثر است.

بمب کثیف چیست؟

پوست خرنوب را می توان به صورت خام مصرف کرد و اغلب فرآوری می شود. پوست خرنوب برخلاف کاکائو به طور طبیعی شیرین و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. این غلاف های مغذی را می توان به صورت خام از درخت نیز مصرف کرد.

خرنوب سرشار از ویتامین A، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B6، ویتامین K، ریبوفلاوین و ویتامین E، مس، کلسیم، منگنز، پتاسیم، منیزیم، روی، سلنیوم، فیبر، پکتین و پروتئین می باشد. مطالعات نشان داده که فیبر موجود در خرنوب باعث کلسترول بالای خون شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، آترواسکلروزیس و سکته قلبی را کاهش می دهد. مقادیر بالای آنتی اکسیدان های میریستین و کورستین و پلی فنول های موجود در خرنوب رادیکال های آزاد را کاهش داده و برای پیشگیری و انواع درمان سرطان ها به ویژه سرطان دهانه رحم مفید هستند. اما مسئله دیگری که نرخ فروش میوه ی خرنوب را تحت تاثیر خود قرار می دهد، فروش بدون واسطه و خرید مستقیم این محصول است. پس سعی کنید برای تهیه این محصول با قیمت مناسب حتما آن را از فروشگاه هایی خریداری کنید که محصول را بدون واسطه و به طور مستقیم به شما عرضه می کنند تا بتوانید آن را مقرون به صرفه تهیه نمایید. برای تهیه جوشانده خرنوب لازم است تا 7 عدد خرنوب را به خوبی شسته، تکه تکه کنید و در یک لیتر آب در حال جوش اضافه کنید.

از مهمترین خواص خرنوب حل مشکلات ناباروری به ویژه مشکلاتی مانند کاهش تحرک اسپرم مردان است. قادر به بهبود هضم غذا و درمان اسهال است، قادر به کاهش کلسترول و تنظیم سطح قند خون است، مناسب برای بیماران دیابتی بوده و به عنوان داروی گیاهی برای کاهش وزن استفاده می شود. مورد استفاده برای درمان سرفه، آنفلوآنزا و کم خونی است.

خواص گیاه بیدخشت (شیرخشت) گیاهان دارویی ادامه مطلب… پایه های قوی باقیمانده را نیز بعد از ۲ سال که رشد کافی پیدا کردند، همراه با مقداری از خاک اطراف ریشه به زمین مساعد و آماده انتقال می دهند. گاهی در اسفند ماه تعداد ۳ تا ۴ دانه را در گلدانی می کارند و از ۳ تا ۴ گیاه حاصل منحصره یکی از نوع مرغوب آن را در زمین آماده نشا می کنند. سپس در اسفند سال بعد گیاه رویش یافته را به محل اصلی که مساعد برای رشد آن باشد منتقل می سازند.

سخنرانی هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۶۵

مزرعه سالم تجربه زندگی سالم و روستایی گیاه خرنوب

2 قاشق چای خوری پودر خرنوب یا 10 عدد خرنوب خشک و خرد شده را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید 30 دقیقه بماند تا دم بکشد، دمنوش خرنوب آماده است از صافی رد کنید و بنوشید. تانن موجود در خرنوب یک درمان طبیعی برای اسهال محسوب می شود. پلی فنول تانن موجود در خرنوببه درمان اسهال حاد در نوزادان و کودکان کمک می کند. برای مصرف معجون خرنوب نیز تمامی این مواد را با یکدیگر آسیاب کرده و با نیم کیلو عسل با کیفیت و اصل ترکیب کنید تا معجون شما آماده شود. سپس هر روز صبح ناشتا 1 قاشق مرباخوری از این معجون را میل کنید.

گلوله‌های باهوش “اکس ام ۹۸۲ اکسکالیبور”

در روشی دیگر دمنوش خرنوب را همراه با عسل و دارچین و به مدت یک دوره ۱ تا ۳ ماهه مصرف کنند. این گیاه دارای خواص درمانی فراوانی است که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد. این گیاه دارای مقدار زیادی فیبر و آنتی اکسیدان است. کافئین و گلوتن ندارد و قند و چربی آن کمتر از ۱% است.

  • مردان می توانند با مصرف دانه های خرنوب، تحرک اسپرم ها و کیفیت آنها را افزایش داده و مشکل ناباروری آقایان را برطرف کنند.
  • پایه های قوی باقیمانده را نیز بعد از ۲ سال که رشد کافی پیدا کردند، همراه با مقداری از خاک اطراف ریشه به زمین مساعد و آماده انتقال می دهند.
  • در ایران معمولا از پودر دانه و شیره این گیاه استفاده می شود.
  • درختان خرنوب در تابستان شکوفا می شوند، به واقع درخت خرنوب دیکلین است یعنی دارای پایه‌های نر و ماده‌است و گاهی بر حسب سنین مختلف جنس خود را تغییر می‌دهد.

توسط Kenichiro Yoshida

Kenichiro Yoshida