شیرآلات صنعتی چیست؟ + انواع شیرآلات بر اساس نوع طراحی گروه صنعتی فانو | kasrasaran

شیرآلات صنعتی چیست؟ + انواع شیرآلات بر اساس نوع طراحی گروه صنعتی فانو | kasrasaran

این دسته از ولوهای صنعتی جزو شیرهای ابزار دقیقی به حساب می آیند. در مابین انواع ولو صنعتی، قطعا این ولوها از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار هستند. شیرهای کشویی جریان سیال را با قرار دادن دریچه فلزی در مسیر جریان کنترل می کند.

مجرابند این شیر مخروطی، کوتاه و استوانه ای شکل است که قسمت پایین آن دارای زاویه نشیمنگاه می باشد که با نشستن روی سیت آب بندی را به طور کامل انجام می دهد. طراحی شیر سوزنی 90 درجه به گونه ای می باشد که سیال با چرخش 90 درجه ای از بین مجرابند و سیت خروج می کند و در شیر سوزنی 180 درجه، سیال از لحظه ورود تا خروج با 180 درجه چرخش عبور می کند. شیر اطمینان یا سیفتی ولو نوعی دیگر از شیرآلات صنعتی است که برای محافظت از سیستم در برابر افزایش فشار بیش از حد طراحی شده است . اصولا افزایش فشار زمانی صورت می گیرد که فشار سیستم از حداکثر فشار کاری مجاز بالاتر برود. هنگامی که فشار از حد نرمال بالاتر می رود دیسک شیر اطمینان بصورت خودکار باز شده و موجب تخلیه سیال می شود تا فشار نرمال در سیستم برقرار شود.

3# دیسک یا مجرا بند (Disc)

در شیرهای پروانه ای جریان سیال توسط یک دیسک که در داخل بدنه شیر نصب می شود، کنترل می گردد. شیرهای کنترلی را از نظر عملکرد (Function) به 2 گروه شیرهای کروی و دیافراگمی تقسیم بندی می کنیم. با عبور جریان الکتریکی از سلونوئید ولو، یک میدان مغناطیسی در اطراف سیم پیچ به وجود می‌آید.

۳۱ نظر

توصیه نمی شود که آنها را به عنوان شیرهای گلودار استفاده کنید زیرا در شرایط نیمه باز، ممکن است فرسایش توضیح او دروازه رخ دهد. به این نوع، backwater نیز می­گویند که در لوله کشی های فاضلاب که امکان برگشت فاضلاب به مجرای ورودی وجود دارد استفاده می شوند. این نوع ولو به طرز فراوانی در تصفیه خانه های آب، خطوط لوله آبرسانی و تصفیه فاضلاب به کار برده می شود. برای اطمینان از قابل تعویض بودن شیرهای سازندگان مختلف، ابعاد رو به رو (یعنی فاصله در میلی متر یا اینچ بین ورودی و خروجی شیر) انواع کلیدی شیرها با مشخصات ASME B۱۶,۱۰ استاندارد شده است.

  • طراحی شیر سوزنی 90 درجه به گونه ای می باشد که سیال با چرخش 90 درجه ای از بین مجرابند و سیت خروج می کند و در شیر سوزنی 180 درجه، سیال از لحظه ورود تا خروج با 180 درجه چرخش عبور می کند.
  • تولیدکنندگان به منظور حل این مشکل به استفاده از انرژی خورشیدی روی آورده اند کهبه این نوع خاص از عملگرها، Electro Hydraulic Actuators With Solar Panel می گویند.
  • شیرآلات صنعتی که با نام ولو (valve) هم شناخته می‌شود، در زمینه صنعتی، کشاورزی، پتروشیمی، ساختمان سازی و غیره کاربرد زیادی دارد.
  • زماني كه در يك مسير قرار دارد جريان سيال از طريق برعكس آن غير ممكن است.
  • هنگام انتخاب یک اندازه دقیق، باید هر دو قطر رابط را همراه با نرخ جریان کلی شیر در نظر گرفت که باید با توجه به نیاز شما مقایسه‌شود.
  • شیرآلاتی با گشتاور زیر ۵۰۰NM را می‌توان با نیروی دست باز و بسته کرد.
همانند شیرهای توپی، شیرهای کشویی نیز برای کنترل جریان سیال استفاده نمی شوند و معمولا در دو حالت باز و بسته مورد استفاده قرار می گیرند. دلیل آن هم امکان آسیب دیدن المان متحرک هنگام نیمه باز بودن می باشد. این شیرها نسبت به سایرین سرعت عملکرد بسیار کمتری دارند، چرا که برای باز و بسته کردن این شیر بایستی دفعات زیادی آن را چرخاند تا آن را از حالت باز به بسته و یا بالعکس تغییر داد. به این نوع گلوب ولو (globe valve) نیز می­گویند که به دلیل داشتن بدنه ای کروی شکل به این نام می خوانند. از این شیرها برای قطع و وصل جریان سیال، کنترل شدت جریان و همچنین تغییر جهت سیال به کار می روند.

توسط Kenichiro Yoshida

Kenichiro Yoshida