رویکردی تحلیلی به کیفیت معماری مسکن منطقه 1 تا 3 شهر تهران طی سال های 1357-1397 | معماری نواز

حاصل کار معماری اگر دارای ویژگی‌ها و مختصات خاصی باشد، به خودیِ‌خود، مُخاطبانِ‌ خاصی را جذب خواهد نمود. در این مورد سابقه اِعمال شده توسط معمار است که مُخاطب آتی را تعریف می‌کند. بدین ترتیب معماری مسکن، به ویژه وقتی که هدفش رسیدن به روحِ «خانه» باشد، معماری پُر از رمز و راز و زیبایی است. تغییر محل زندگی به دنبال تغییرات اقلیمی و عدم تلاش برای حل مشکلات گرمایش و فرسایش زمین از سوی دولت ها می تواند چرخه معیوبی را ایجاد کند که سبب تشدید هر دو بحران گردد. از این رو تأمین مسکنی اجتماعی که نیازهای این مهاجران اقلیمی را برطرف سازد دارای ضرورت و اهمیت بسیاری است.

در دوره معماری مسکن آکادمی تلاش می شود آموزشهای مربوط به طراحی زیبا و کارآمد به همراه رعایت اصول فنی و ضوابط شهری و الزامات طراحی مجتمع های مسکونی آموزش داده شود به نحوی که بعد از گذراندن دوره به راحتی بتوان در همه نوع زمینی با هر ابعادی طراحی کرد و در شرکتهای معمار معماری استخدام شد. طالبی، حامد، حجت، عیسی و فرضیان، محمد. بررسی نقش حکومت، مردم و معماران در پیدایش کوی­های مسکونی کوتا ه­ مرتبه تهران در دوره پهلوی دوم. هاشم پور، پریسا، سامی، زیبا، کیفیت محیطی موثر در حیاتپذیری مجتمعهای مسکونی، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات شهری، شماره30، 55-68. آصفی، مازیار، ایمانی، الناز، 1395، باز تعریف الگوهای طراحی مسکن مطلوب ایرانی- اسلامی معاصر با ارزیابی کیفی خانه‌های سنتی، فصلنامه قطب علمی معماری اسلامی، شماره یازدهم، سال چهارم، 56-73.

ارزیابی و تحلیل کارکردپذیری طرح‌های معماری مسکن در اندازه کوچک* نمونه موردی: مجموعه پنجاه هزار واحدی غدیر مسکن مهر

یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که مسکن سنتی زنجان (تا دوره قاجار) از الگوهای مکان-رفتار پویا و فعال برخوردار بوده و در مسکن معاصر (خانه‌های ویلایی و واحد‌های آپارتمانی امروزین) به‌تدریج به الگوهای ایستا و غیر‌فعال تغییر یافته ‌است. تحول طراحی بوم‌سازگار و چند‌عملکردی در مسکن سنتی به طراحی فرمی-عملکردی و بی‌توجهی به زیست‌بوم در مسکن معاصر، سازمان ادراکی-رفتاری و زبان‌الگوی سکونت را تضعیف کرده است. استنتاج نهایی تحقیق آن است که با بذل توجه عمیق به الگوهای فرهنگی (رفتاری) و سازمان فضایی، زبان‌الگوی سکونت قابل بازیابی است. تقویت رابطه بصری و دسترسی به طبیعت، طراحی مبتنی بر حواس محیطی (بینایی، بویایی، لامسه)، حفظ تشخص، تنوع و انعطاف‌پذیری فضاهای سکونتی، تعامل‌پذیری خانواده و همسایگان و تداعی‌گری خاطرات در بازآفرینی سازمان فضایی و زبان‌الگوی سکونت تأثیرگذار است.

نشریه تحقیقات جغرافیایی، 65-66، 831-8. © کلیه حقوق متعلق به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی می‌باشد. مقالات فوق بر اساس داده کاوی مقالات مطالعه شده توسط پژوهشگران محاسبه شده است. یادگیری کامل طراحی و معماری مسکونی ویلایی تا مجتمع مسکونی آپارتمانی متناسب نیاز بازار کار معماری و ساختمان. حقوق مادی و معنوی اين پايگاه متعلق به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است و نشر غیرمجاز محتوای آن پیگرد قانونی دارد. تمامی خدمات و محصولات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

اندیش نامه معماری

یکی از پیچیده ترین مسائل در شهرهای جهان نرخ بالای جرم و افزایش ناهنجاری های اجتماعی در آنهاست.در تمامی اعمال مجرمانه دارای ظرف مکانی و زمانی خاص هستند. اگر می خواهید اولین نفری باشیدکه از رویدادهای تخصصی و معتبر علمی کشور باخبر می شوید، حتما در کانال سیویلیکا عضو شوید.

  • نتایج پژوهش بیانگر اهمیت زمان و مکان در نحوه شکل­گیری مفاهیم و الگوهای استخراجی از آن‌ها است که ارتباط میان عناصر معماری را تعیین می­کنند.
  • مسکن(خانه) بالاترین رفاه و آسایش را می خواهد، معمار می بایست بهترین طرح را ارائه دهد به نحوی که کاربر(صاحب خانه) فضایی متناسب با روحیات، جهان بینی و آسایش خود را دریافت کند.
  • جهانی‌شدن و توسعه با نگرش به تجربة آسیا (ترجمة فرهادی و پناهی).
  • طالبی، حامد، حجت، عیسی و فرضیان، محمد.
  • این مقاله قصد دارد اثر مولفه­های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی که ابعاد اصلی مدرنیته را تشکیل می­دهند، بر ابعاد مختلف معـماری مجتمع­های مسکونی معاصـر در شهر تبریز مورد بررسی قرار دهد.
رویکردی تحلیلی به کیفیت معماری مسکن منطقه 1 تا 3 شهر تهران طی سال های 1357-1397 | معماری نواز

توسط Kenichiro Yoshida

Kenichiro Yoshida