بررسی انواع پی ال سی زیمنس و ویژگی های آنها آموزشگاه فنون برق

طراحی محصولات به صورت compact بدین گونه است که ماژول های ورودی و خروجی، منبع تغذیه و cpu به صورت یکپارچه در کنار هم قرار دارند ، به هم وصلند و به عنوان یک واحد، کار می کنند. اما برخی دیگر از plc های زیمنس به صورت ماژولار هستند که این به معنی قابل انتخاب بودن ماژول های دلخواه از آن گروه، بسته به نیاز مصرف کننده است. طبق طبقه بندی محصولات زیمنس، کنترلرهای منطقی برنامه پذیر(plcها) در زیرمجموعه محصولات SIMATIC قرار می گیرند. پی ال سی زیمنس را می‌توان از بهترین برندهای سازنده انواع پی ال سی دانست که در آلمان تولید شده و توسط نمایندگانی در ایران هم به فروش می‌رسد. در مواردی که حساسیت زیادی وجود داشته و حذف اثرات ناشی از نویز بسیار مهم باشد، خرید PLC زیمنس توصیه میشود.

عملیات پایه ای PLC زیمنس

خوشبختانه، پی ال سی ها تولید و روانه بازار شدند که این مشکلات را رفع نمایند. پی ال سی ها باید با نظارت بر داده های دریافتی از سنسور ها، (همان ورودی سنسور ها)، درباره خروجی ها تصمیم گیری نمایند. راندمان و کارکرد فوق العاده و صرفه اقتصادی، برند Delta را به یکی از برندهای محبوب در حوزه اتوماسیون صنعتی تبدیل کرده است و در ایران نیز این برند پی ال سی محبوبیت بسیاری دارد.

در کارخانه های مختلف و در قسمت خط تولید که فرآیندهای پیچیده و اتوماتیک برای تولید محصول دخیل هستند و در طراحی های BMS می توان از پی ال سی استفاده نمود. پورت های ارتباطی صنعتی مختلفی در پی ال سی ها وجود دارد که از طریق آنها می توان با سایر دستگاه های صنعتی ارتباط برقرار کرد که باعث کنترل دقیق تر فرآیندها می گردد. انواع مختلف PLC (کنترل کننده منطقی برنامه پذیر) امروزه به یک جزء اصلی در دنیای اتوماسیون صنعتی تبدیل شده است. PLC در اواخر سال 1960 برای جایگزینی سیستم های کنترل مبتنی بر رله معرفی گردید. قبل از اختراع PLC، تمام کنترل ها با استفاده از رله ها انجام می شد.

مشخصات PLC Logo

عبور جریان از سیم‌پیچی رله، باعث می‌شود تا یک میدان مغناطیسی در میان سیم‌پیچی ایجاد شده که کنتاکت‌های فلزی رله را به خود وصل می‌کند و در عمل باعث کلیدزنی می‌شود. ﻣﺎژول اﺻﻠﻲ وﻇﻴﻔﻪ ﭘﺮدازش ﻣﺮﻛﺰی ﺳﻴﮕﻨﺎل ﻫﺎ و ﻛﻨﺘﺮل ﺧﺮوﺟﻲ ﻫﺎی ﻣﺘﺼﻞ ﺑﻪ ﻗﻄﻌﺎت دﻳﮕﺮ را ﺑﻪ ﻋﻬﺪه دارد. اﻳﻦ ﺑﺨﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﺗﻌﺪادی ورودی، خروجی و در بعضی مدل ﻫﺎ دارای ﺻﻔﺤﻪ ﻧﻤﺎﻳﺶ و ﻛﻠﻴﺪﻫﺎی ﻣﺤﻠﻲ ﻧﻴﺰ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ وﻟﺘﺎژ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﺎر ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.

تقسیم بندی انواع برندهای PLC

پیشرفته ترین امکانات مانند وجود lcd بر روی این cpu ها که امکان برنامه نویسی و مانیتورینگ را به اپراتور و مهندسین برق می دهد، در محصولات تولیدی این سری وجود دارد. S در سه مدل CPU PN , خرید plc زیمنس CPU PN و CPU1516-3PN/DP در بازار وجود دارد. پی الس های زیمنس در پنج دسته اصلی طبقه بندی می گردند که این موارد عبارتند از PLC‌های سری S5، PLC‌های سری S7، PLC‌های سری TI، SAFTY پی ال سی های QUADLOG و مینی PLC‌های LOGO. این سری های گفته شده هر یک دارای مدل های متنوعی بوده و از ویژگی های مخصوصی بهره مند می باشند. اگر در زمینه پی ال سی دارای اطلاعاتی باشید حتما نام برندهای مختلفی که برای آن وجود دارد به گوشتان خورده است.

پی ال سی ها به لحاظ سرعت عملکرد، قابلیت های پردازش و فرکانس کاری و عدم نویز پذیری نسبت به کامپیوتر های معمولی ارجحیت دارند. برای مقایسه انواع پی ال سی باید گفت در حال حاضر پرکاربردترین PLCهای زیمنس سری 1200 و سری 300 می باشد. سری پی ال سی s7-400، به‌لطف ماژول‌های فراوان قابلیت‌ شخصی‌سازی بالایی دارد و این ماژول‌ها را می‌توان حتی زمانی که سیستم روشن است قطع و وصل نمود.

  • با دادن برنامه ای نرم افزاری به plc می توان دستوراتی که مد نظر می باشد را در پی ال سی برنامه ریزی نموده و از طریق حسگرهایی که در دستگاه های صنعتی وجود دارند به پردازنده داده شود و خروجی مورد نظر دریافت گردد.
  • یکی از مفاهیم رک وجود چهار چوب برای نگه داری یا ذخیره سازی چیز ها است.
  • عملگرها کمیتهای الکتریکی را که به صورت فرمان از بخش پردازش آمده به کمیتهای فیزیکی نظیر حرکت، جابجایی و دوران تبدیل می کنند.
  • برند دلتا انواع plc را در سری‌های مختلفی تولید می‌کند که AS و DVP از مشهورترین آن‌ها است.
  • تفاوت مدلهای مختلف این سری در سرعت پردازش، تعداد کانالهای IO و پشتیبانی از شبکه توسط اترنت است.

بررسی انواع پی ال سی زیمنس و ویژگی های آنها آموزشگاه فنون برق

توسط Kenichiro Yoshida

Kenichiro Yoshida